05.11.2015

Pz.W.875

 

 

     Pierwszy mój kontakt z B-werkiem 875 to dosyć dawne czasy. Wtedy wypatrzyć ścieżkę prowadzącą do schronu było trudno, zarośnięty z reguly  schron wypatrzyć jeszcze trudniej, a spotkać tam kogokolwiek było rzadkością. Dzisiaj jest już trochę inaczej. Zwiększył się ruch turystyczny. Ludzie szukają nowych wrażeń. Więcej jest odwiedzających fortyfikacje MRU. Ale są jeszcze miejsca, które choć położone jak właśnie Pz.W.875 przy ruchliwych szosach, są odwiedzane sporadycznie. Można tam przez nikogo nieniepokojonym kontemplować beton fortyfikacji i spokojnie pooglądać wysadzone konstrukcje schronu. Choć często nie ma tam już kopuł pancernych a inne pancerze też są mocno zniszczone warto pochodzić po lasach i odwiedzić te mocno zniszczone z reguły obiekty.
       

Pz.W.875 blok wejściowy (2015) Pz.W.875 widok na skrzyżowanie  (2015) Pz.W.875  widok na skrzyżowanie (2015) Widok od strony szosy na Kostrzyn (2015)
   Od początku roku 2015 zmienia się przedpole schronu 875. Tam gdzie było zwykłe skrzyżowanie w kształcie litery T zaczęto budowę ronda oraz przebudowano dojazdy do niego. Bałem się że znikną wraz z tą przebudową niektóre mało znane elementy fortyfikacji w tym rejonie jak stanowisko działa p.panc czy Ringstand Rs58c położone w lesie w pobliżu skrzyżowania czy też resztki zapór p.panc. wzdłuż drogi na Stary Dworek. Chyba jednak nie będzie tak źle choć okaże się to dopiero po definitywnym zakończeniu prac budowlanych. Na razie można powiedzieć że stanowisko polowe armaty p.panc i Rs58c nie ucierpiały wcale. Były położone poza rejonem przebudowy. Zapory p.panc. z szyn stalowych, które i tak zdewastowane były już od dawna i mało widoczne, wykopano i wygląda na to że część  nich będzie wyeksponowana w miejscu w którym były pierwotnie umieszczone. Dużą niespodzianką jest wykopanie całej żelbetonowej  konstrukcji zapór przegradzających kiedyś drogi w pobliżu schronu. Tych konstrukcji nie było dotąd widać. W każdym bądź razie prawdopodobnie i te elementy fortyfikacji będą wyeksponowane. Podobna zapora usytuowana na przedpolu GW Ludendorff jest do dzisiaj widoczna przed mostem na Obrze ale tu jest w stanie w jakim ją zbudowano. 
  Czy przebudowa drogi zwiększy ilość odwiedzających schron? Sądzę że nie koniecznie. Schron jest mocno wysadzony wszędzie sterczą wyrwane zbrojenia i oderwane kawały betonu. Nie da się go udostępnić do normalnego turystycznego zwiedzania. Raczej spodziewam się tam tabliczki "wstęp wzbroniony grozi śmiercią". Tu przy okazji może mała anegdota. Kiedyś zwiedzając MRU  natrafiliśmy na taką tabliczkę ostrzegawczą przed jednym z dużych i mało zniszczonych schronów. Treść? " Wstęp na schron zabroniony. Grozi śmiercią!" No cóż, mówimy, jak "na schron" nie można to idziemy do środka!!  A "środki" schronów jak wiadomo są bardzo ciekawe co w przypadku 875 też jest prawdą ale tu zachować środki bezpieczeństwa trzeba koniecznie. I jak wiadomo zwiedza się takie obiekty na własną odpowiedzialność. Więcej oglądajcie na załączonych zdjęciach.
 
       
Zachowany Rs58c 
(2015)
Droga ze Starego Dworka i zapory p.panc (2015) Wykopane i wyeksponowane zapory (2015) Fundament słupa zapory (2015)
 
       
Kolejne wykopane zapory (2015) Kolejne "wykopaliska" (2015) Zapory i widok na drogę do Starego Dworka  (2015) Fundamenty zapory drogowej (2015)
       
     
Zapora drogowa (2015)      
       

 

       

Linki do innych zdjęć i relacji:

 
GALERIE
 

 

     
 

Przeglądaj inne galerie

 
 

 
 
     
     
     
     
     
 Fortyfikacjewpolsce.pl  © Forti 2015   ver.10.2009