Przewodnik

 

Przewodnik - jak dojechać...  



 

Mapa obiektów MRU.

 ver.01.2014


Wyświetl większą mapę
 Reklma3
Jak oglądać mapę: - dwukrotne kliknięcie powiększ obraz, - lewy klawisz przesuwa mapę, - kliknięcie na "balonik" wyświetla opis obiektu. Kliknięcie na link "Wyświetl większą mapę" można uzyskać dostęp do street view.
 
Jak zwiedzać obiekty MRU.

UWAGA: Zwiedzanie obiektów MRU tylko na własną odpowiedzialność !  We wszystkich obiektach należy zachować szczególną ostrożność ! 

Zwiedzając wszystkie schrony MRU należy zachować daleko posunięte środki ostrożności oraz zaopatrzyć się w dobre latarki. Należy zwracać baczną uwagę na to co znajduje się pod nogami i nad głową. Generalnie nie należy wchodzić do schronów pojedynczo i bez oświetlenia.  Nie należy wchodzić też do pomieszczeń  zatopionych i z oberwanymi stropami bez należytego ich rozpoznania. Należy uważać na znajdujące się wszędzie otwarte głębokie studzienki odwadniające, zbiorniki ścieków  i zapadnie w blokach wejściowych (często zalane). W schronach połączonych z systemem podziemnym  uważajcie na niczym nie zabezpieczone bardzo głębokie szyby zejściowe oraz zniszczone i przerdzewiałe klatki schodowe. W obiektach wysadzonych niebezpieczne są wystające ze ścian i stropów druty zbrojeniowe i zawalone stropy i ściany. W pobliżu schronów w trawie można natknąć się jeszcze (pomimo znacznej dewastacji przez poszukiwaczy złomu) na pozostałości słupków zapór przeciwpiechotnych i drutów kolczastych, a ostatnie ( 04.2001) znalezisko w Kęszycy zwróciło uwagę na jeszcze jedno poważne niebezpieczeństwo, niewypały różnej maści mogące znajdować się w pobliżu schronów. Uważajcie więc na siebie, już dość ludzi zginęło w podziemiach MRU. Znaczna część schronów i systemu podziemnego zajmowana jest przez Rezerwat Nietoperzy gdzie wstęp z zasady jest wzbroniony lub mocno ograniczony...

 

Opis oznaczeń


 
Obiekt godny obejrzenia

Dogodny parking w pobliżu
Zachowane pancerze główne (kopuły)
Połączenie z systemem podziemnym
Obiekt niebezpieczny
Obiekt poważnie zniszczony
Obiekty
Przewodnik zawiera opisy dojazdu tylko do niektórych obiektów MRU. Innych obiektów szukajcie na mapach i planach zamieszczonych na stronie.   

Pz.W.875

więcej

Położony tuż przy skrzyżowaniu szos Nr3 i 133 niedaleko Skwierzyny, kilka metrów od drogi na wzgórku porośniętym lasem. Jadąc od strony Szczecina lub Poznania należy kierować się na Kostrzyn i po przejechaniu skrzyżowania zaparkować na pustym poboczu po prawej lub lewej stronie. Dojście ścieżką w lewo od strony drogi Nr22 .
Uwaga: w obiekcie znajduje się niebezpieczna, otwarta studzienka odstojnika ścieków przy górnym wejściu.

Pz.W.874

więcej

Dojazd polną drogą w lewo od skrzyżowania j/w. Po prawej zostawiamy Pz.W.875 i po obu stronach drogi pozostałości rowu p.panc. a po przejechaniu kilkuset metrów na pierwszej górce po lewej widoczne ruiny schronu i zespołu dwóch Rs58c.

GW Ludendorff

więcej

Grupa Warowna położona nad Obrą na Lisiej Górze. Dojazd drogą  j/w. Po minięciu Pz.W.874 jedziemy dalej prosto i zatrzymujemy się dopiero na leśnym parkingu po lewej tuż przed mostem na Obrze. Dojście do obiektów po prawej stronie drogi ścieżkami pod górę. 
Uwaga: otwarte niezabezpieczone szyby prowadzące do zasypanego systemu podziemnego.

GW Roon więcej
Dojazd od miejscowości Bledzew (przy wjeździe od strony Skwierzyny dobrze zachowany most forteczny z mechanizmami), jedziemy w stronę Chyciny i Kurska. Mijamy po lewej pozostałości po pegeerowskie a następnie skręcamy w lewo (charakterystyczne skrzyżowanie z rozwidlającymi się polnymi drogami) wybieramy tę lewą. Droga nie zawsze jest przejezdna szczególnie po deszczach. Można przy łucie szczęścia dojechać nią nad samo jezioro z plażą. Pozostałości schronu znajdują się po lewej stronie drogi na górce w lesie niedaleko rowu p.panc. choć niełatwo jest je znaleźć. 
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia. 

GW Moltke więcej
Na zapleczu ośrodka wypoczynkowego AWF przed Chyciną. Trzeba przejść przez obozowisko zejść drogą na plażę obok budynku hotelowego a następnie nie skręcamy na plażę w prawo ale idziemy prosto w las. Schron znajduje się na przesmyku między jeziorami i łatwo jest go odnaleźć.      
Uwaga:obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia.

Pz.W.811 więcej
Po minięciu wioski Chycina jedziemy w stronę Kurska (droga, kocie łby) tuż za wioską skręcamy w szeroką polną śródleśną uczęszczaną drogę prowadzącą do Gorzycy. Można nią też łatwo dojechać aż nad kanał fortyfikacyjny. Po minięciu parkingów leśnych zatrzymujemy się w pobliżu resztek zapór drogowych (widoczne fundamenty przy drodze). Schron znajduje się po prawej stronie. Trzeba iść ścieżką pod górę. 
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia.  

Pz.W.761
Po minięciu Kurska jadąc od strony Chyciny skręcamy w stronę Kęszycy by po przejechaniu kilkudziesięciu metrów skręcić w lewo w polną drogę, po dojechaniu do lasu można zaparkować lub pojechać prosto pod górę i na wzniesieniu zatrzymać się w małej zatoczce (można też objechać wzgórze skręcając w lewo). Schron znajduje się kilkadziesiąt metrów od drogi po lewej stronie w lesie. 
Uwaga: na otwarte zapadnie i włazy zbiorników na dolnej kondygnacji.   

GW Shill więcej
Po minięciu wiaduktu kolejowego na drodze do Kęszycy, można próbować dojechać pod sam schron Pz.W. 754 skręcając w prawo skos polną drogą pod górę jednak droga jest bardzo wyboista i zniszczona lub zaparkować na leśnym parkingu przy skrzyżowaniu. Po pokonaniu zakrętu będąc już na wzniesieniu można dojść do schronu, który znajduje się kilkanaście metrów od drogi po lewej stronie. W nim to znajduje się klatka schodowa prowadząca do wnętrza grupy warownej. Drugie wejście znajduje się w Pz.W.757 po prawej stronie drogi w odległości kilkudziesięciu metrów.  
Uwaga: Obiekty naziemne bardzo silnie zniszczone. W szybach niebezpieczne otwory oraz brak barierek. 

MG u. PAK 743 więcej
Tuż przy drodze 137 Międzyrzecz Sulęcin. Po minięciu skrzyżowania z drogami na Kursko i Kęszycę i mostku nad Pieskim Potokiem trzeba wypatrywać ścieżki po lewej stronie. Schron znajduje się kilka metrów od drogi na niewielkim wzniesieniu lecz okolica jest bardzo zarośnięta więc wypatrzyć go trudno. Najlepiej zachowany schron typu Hindenburg Stand na OWB.  Obok schronu zachowane betonowe przedpiersie dla armaty polowej p.panc. W niektórych publikacjach przedstawiany też pod nr 745.

Pz.W.745 więcej
Przy drodze 137 z Międzyrzecza do Sulęcina. Po minięciu skrzyżowania z drogami na Kursko i Kęszycę oraz schronu 743 należy jechać dalej a po wjechaniu na wzniesienie, wypatrywać pierwszej "zatoczki" po prawej. Już po zaparkowaniu wygodna ścieżka pod górę prowadzi do schronu. W niektórych publikacjach przedstawiany też pod nr 743.
Uwaga: bardzo niebezpieczne niczym nie zabezpieczone otwory techniczne w korytarzach dolnej kondygnacji, zalane studzienki odstojnika ścieków i hydroforni oraz otwarty, niezabezpieczony głęboki szyb komunikacyjny mający połączyć ten schron z systemem podziemnym. Należy zachować szczególną ostrożność!

Pz.W.732 więcej
Przy drodze z Kurska do Kęszycy na wzgórzu za pierwszym budynkiem. Na drodze pozostałości zapory p.panc.

Pz.W.733 więcej
Przy drodze z Kęszycy do Kęszycy Leśnej. Po prawej stronie widoczne pozostałości rampy kolejowej i magazynów. Należy zjechać w polną drogę, następnie przejechać rampą kolejową na pusty plac gdzie kiedyś były budynki magazynowe. Schron znajduje się kilkadziesiąt metrów w prawo. 
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia oraz słabo zabezpieczony, zniszczony szyb zejściowy do systemu podziemnego.

Pz.W.727 więcej
Obiekt przy polnej drodze Kęszyca -  Pniewo. Łatwy do zlokalizowania w dużej kępie drzew przy samej drodze po prawej stronie. 
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia.  

Pz.W.724 więcej
Obiekt przy polnej drodze Kęszyca -  Pniewo. Łatwy do zlokalizowania, widoczny z drogi po lewej stronie blok wejściowy i kopuły pancerne, obok wieża obserwacyjna. Obiekt zamknięty - Rezerwat Nietoperzy.

A.Pz.W. 8 więcej
Obiekt przy polnej drodze Kęszyca -  Pniewo, mijając Pz.W.724 skręcamy w lewo w następną wąską polną drogę. Na samym jej końcu znajduje się wyrobisko pod fundament A Pz.W 8 Ost a za nim fundamenty A Pz.W.8 West. Budowę przerwano w początkowej fazie wylewania płyty fundamentowej.

Pz.W.722

Przy drodze do A Pz.W.8 po prawej stronie na polu w kępie drzew. 
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia.

Pz.W.720, 721

więcej
Obiekty przy polnej drodze Kęszyca -  Pniewo. Łatwe do zlokalizowania, widoczne z drogi po lewej stronie. Zachowane  kopuły pancerne. Obiekty zamknięte - Rezerwat Nietoperzy.

Pz.W.719 więcej
Obiekt przy polnej drodze Kęszyca -  Pniewo. Przy pierwszym skrzyżowaniu po minięciu Pz.W.720 jadąc prosto (w lasek) można wjechać w pobliże schronu. Obiekt zamknięty - Rezerwat Nietoperzy. W pobliżu zachowane relikty toru kolejowego prowadzącego do nie wybudowanego Pz.W.718.

Pz.W.717, 716, 716a więcej
W miejscowości Pniewo. Dojazd od drogi Nr 3 w Kaławie w stronę Wysokiej lub drogą polną z Kęszycy. Doskonale widoczny z drogi (niedaleko Pz.W.716 i 716a) a trochę dalej (ścieżką) w lesie Pz.W.783. Udostępniony do zwiedzania.

Pz.W.775 więcej
Przy drodze Wysoka - Pieski. Po przejechaniu mostu na kanale fortecznym należy skręcić w lewo w polną drogę wzdłuż jeziora Paklicko Małe, po przejechaniu kilkudziesięciu metrów natrafiamy na wyraźną ścieżkę w prawo w las. Z pancerzy zachowana tylko płyta 7P7.
Uwaga: obiekt częściowo wysadzony, dosyć niebezpieczny

Pz.W. Nord więcej
Dojazd od strony Wysokiej. Jadąc w kierunku Boryszyna tuż przed tą miejscowością skręcamy w lewo w polną drogę (prawą) a następnie w lewo polem aż do parkingu tuż przy lesie. Obiekt znajduje się na wzgórzu po prawej stronie. Aktualnie obiekt udostępniany turystom.
Uwaga: należy zachować ostrożność w szybach zejściowych i systemie podziemnym.

Pz.T2, 3 więcej
Nie wchodząc do podziemi w A Pz.W. Nord, obchodząc ten schron górą można dojść do pozostałości nigdy nie wykończonej baterii pancernej. Dwa nie wykończone schrony dla wież pancernych znajdują się nieopodal w wykopach. Pierwsza kilkadziesiąt metrów na południowy wschód po lewej przy ścieżce druga trochę dalej też po lewej stronie ścieżki.

Pz.W.766 więcej
Idąc drogą obok Pz.W. Nord w kierunku wschodnim po kilkudziesięciu metrach dochodzimy do komina wentylacyjnego. Skręcamy w lewo i skrajem lasu dochodzimy do bloku wejściowego schronu 766. W obiekcie znajduje się zachowana klatka schodowa, elementy szybu windy. Natomiast w części podziemnej zachowany zespół koszarowy oraz pomieszczenie maszynowni z częściowo zachowanym systemem wentylacyjnym. 
Uwaga: Ze względu na wysadzenie obiektu należy zachować ostrożność szczególnie w szybie zejściowym i systemie podziemnym.

Pz.W.712 więcej
Dojazd jak do Petli Boryszyńskiej, jednak zamiast skręcić w lewo polem, idziemy (samochód może nie przejechać) prosto polną śródleśną drogą (dosyć daleko), po prawej widoczny nasyp kolejowy biegnący od Boryszyna. Drogą tą dochodzimy aż do zapory p.panc. czyli zębów smoka, które tu właśnie się kończą. Przedtem w lesie po lewej znajduje się częściowo wysadzony schron. Z tego miejsca doskonale widoczne są wzniesienia baterii pancernej Nr5 oraz na pn. wzgórze tuż przy zębach smoka gdzie miał stanąć A Pz.W.1. Do schronu można też dojechać od strony Staropola.
Uwaga: obiekt niebezpieczny z powodu otwartych i zalanych wodą zbiorników na korytarzach dolnej kondygnacji oraz otworów technicznych.

Pz.W.778 więcej
Przy wjeździe do Boryszyna od strony Wysokiej, tuż przy drodze. 
Uwaga: obiekt dosyć niebezpieczny ze względu na zalaną dolną kondygnację.

Pz.W.780 więcej
W miejscowości Staropole po minięciu torów kolejowych, obiekt znajduje się przy skrzyżowaniu dróg (droga w lewo prowadzi do schronów 712 i 708po lewej stronie drogi. Obok poniżej resztki schronu typy Regelbau o odporności B1 z dwoma izbami bojowymi dla ckm, który ryglował pobliskie drogi.
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia.

Pz.W.657
W miejscowości Ołobok dojazd od wioski Borów przy jazie Nr 602 i moście rolkowym. Na wprost mostu resztki dwóch obiektów Nr 656 niestety wysadzone i obecnie bardzo zanieczyszczone (Doppel MG - Schartenstand i Pak-Unterstand, obydwa o odporności C). A idąc w prawo od mostu łatwo znaleźć główny schron (B-werk) zbudowany w 35 roku z linii Niesłysz-Obra. Wejście do obiektu przez izbę bojową strzelnicy flankującej, której płyta pancerna wycięta została palnikiem.
Uwaga: niebezpieczne otwory zapadni 

Pz.W.625
Przy skrzyżowaniu Międzylesie-Rokitnica-Skąpe. Polna droga umożliwia dojazd pod sam schron (co na to straż leśna?) Obiekt z linii Niesłysz-Obra dwu kondygnacyjny z ciekawymi napisami (kodowe oznaczenie instalacji). Wejście do obiektu przez izbę bojową strzelnicy flankującej, której płyta pancerna wycięta została palnikiem, pewnie grasował ten sam spawacz co w Ołoboku.

Pz.W.669, 668 więcej
Schrony GW Lietzmann w Mostkach przy drodze nr2. Schron 669 jest łatwy do zlokalizowania, znajduje się kilka metrów od szosy po prawej stronie jadąc w kierunku zachodnim. Schron 668 zlokalizowany jest nad kanałem taktycznym przy drodze na Przełazy przy pierwszej drodze w lewo. 
Uwaga: obiekt niebezpieczny ze względu na znaczny stopień wysadzenia.

MG Stand 670, 671  więcej
Dwa schrony GW Lietzmann w Mostkach. Jadąc j/w należy skręcić w samej miejscowości w prawo. Pierwszy schron tuż przy drodze osłonięty charakterystycznym murkiem oporowym. Drugi jest znacznie trudniejszy do odnalezienia. Należy jechać dalej w kierunku nasypu kolejowego i przed nim w prawo obok cmentarza i dalej aż do kanału taktycznego. Schron znajduje się na terenie prywatnym niedaleko drogi i końca kanału w zaroślach. Wejście przez wycięte płyty kazamat pancernych.
Uwaga: obiekt na terenie prywatnym.

 
 
 

 

 

Następna strona? Więcej?


Back ] Next ]

 

 

ver. 01.24.14

 

 

B A N E R

NAWIGACJA
Home
Historia

Niesłysz - Obra
Odcinek Północny
Odcinek Centralny
Odcinek Południowy
Konstrukcje
Przewodnik
News
Mapa Strony

 
Księga Gości
Wpisz Czytaj
Kontakt
od_autora

 

Księga Gości

Wpisz Czytaj

e-mail: mru@fortress.hg.pl

 

Fortyfikacje w Polsce by Forti - © PIOTR BRODZIŃSKI - 1998/2007

Fortyfikacje w Polsce

Pommernstellung

 Links

Serwis komputerów

 B    A     N     E     R